Ikonický kabát nejčastěji v béžové barvě má dlouhou historii a stále se považuje za jeden z nejstylovějších kousků dámského i pánského šatníku. Je nadčasový a sluší snad každé postavě. Už jste si svůj „baloňák“ stihli pořídit? Pokud ne, je právě ten pravý čas.
Zdroj: Burberry.com
Na vzniku ikonického pláště mají podíl dvě firmy – Aquascutum a Burberry, které je šily pro důstojníky v první světové válce. Ti béžový nepromokavý plášť nosili jako součást uniformy, proto také název trenčkot – trench coat, tedy kabát do zákopů. Obě zmíněné firmy ale vycházely z vynálezu pogumované látky od Charlese Macintoshe a Thomase Hancocka, kteří přišli s prvními nepromokavými plášti již ve 20. letech 18. století. V roce 1853 John Emary pod značkou Aquascutum představil svůj vylepšený kabát a o tři roky později přináší svoji verzi Thomas Burberry, mladý obchodník s textilem.
Aquascutum i Burberry inovují a zlepšují použité nepromokavé materiály, což má za výsledek patentování impregnace vlny u značky Aquascutum a Burberry se vydává cestou pogumování jednotlivých vláken a vzniká tak dosud nejprodyšnější nepromokavý materiál zvaný gabardén neboli kaftan. Thomas Burberry si v roce 1901 nechává patentovat vzor trenčkotu. Od roku 1914 obě firmy kabáty dodávají důstojníkům britské armády. Důstojníci nosili kabát i po válce jako veteráni a ten se dále šířil mezi civilní obyvatelstvo zejména pro jeho odolnost a praktičnost.
Po válce byl součástí zatím jen mužského šatníku, dámy ho začaly nosit v šedesátých letech minulého století. Trenčkot, stejně jako při svém vzniku i dnes, se vyznačuje výrazným páskem se sponou, střihem, který zdůrazňuje postavu a nejčastěji tlumenými barvami jako jsou béžová nebo khaki.
Značky Aquascutum i Burberry šijí kabáty dodnes a při jeho pořízení musíte počítat s vyšší cenou. Ikonický plášť s takovou historií za to stojí, nebo ne?
Zdroj: Wikipedia.com, archiv firem
Opmerkingen